عکس خفن

عکس های جدید و زیبا

عکس خفن

عکس های جدید و زیبا

چگونه رشد فردی را افزایش دهیم

رضا کامرون | دوشنبه, ۸ آذر ۱۳۹۵، ۱۰:۲۷ ق.ظ

 سلستین چاو یکی از افرادیست که معتقد است هدف از زندگی، رشد فردی و هر روز بهتر شدن است و در این زمینه به خودش و دیگران کمک می‌کند. او بعد از سال‌ها به این نتیجه رسیده که این سفر برای رشد فردی هیچوقت به انتها نمی‌رسد. همیشه چیزی درمورد ما وجود دارد که می‌توانیم بهترش کنیم، یعنی هیچوقت به نقطه‌ای نمی‌رسیم که دیگر هیچ رشدی امکان پذیر نباشد. در هر موردی که خوب هستیم، می‌توانیم بهتر هم بشویم. خانم سلستین حاصل تجربیاتش را در قالب چند نکته عملی در اختیار افرادی که مشتاق رشد و توسعه فردی هستند قرار داده، که با هم مرور می‌کنیم.

رشد و توسعه فردی


اهداف بزرگ و جسورانه شما را از مرزهایتان خارج می‌کنند، یعنی ممکن است کمی خارج از توانایی شما باشند و باید بیشتر از معمول تلاش کنید تا بتوانید به آن‌ها دست یابید.


روزتان را با نوشتن لیست کارهایی که باید انجام دهید شروع کنید و در طول روز روی آن‌ها متمرکز بمانید. اگر برای روزتان برنامه‌ای نداشته باشید، زمان بیشتری تلف می‌شود.


هرچقدر هم سعی کنید روی نقاط کورتان کار کنید، باز هم ممکن است چیزهایی از دیدتان پنهان بمانند. پرسیدن از دیگران به ما دید بهتری می‌دهد. می‌توانید از خانواده، دوستان، همکاران، رئیس، یا حتی آشنایانتان نظرشان را بپرسید، احتمالا بدون تعصب و پیش‌داوری به شما پاسخ خواهند داد.


همانطور که از اسمش معلوم است، نقطه کور را نمی‌توانیم ببینیم. از نظر رشد فردی، نقاط کور چیزهایی هستند که از آن‌ها بی‌اطلاع هستیم. شناختن نقاط کور به ما کمک می‌کند تا در واقع چیزهایی که به بهبود نیاز دارند را بشناسیم. یکی از تمرین‌هایی که می‌توانید در این زمینه انجام دهید این است که تمام چیزها، اتفاقات و افرادی که در طول روز شما را خسته، عصبی یا ناراحت می‌کنند شناسایی کنید.


رقابت یکی از بهترین راه‌های رشد است. یک چالش انتخاب کنید (کاهش وزن، ورزش، چالش‌های مالی و غیره) و با یکی از دوستان علاقمندتان قرار بگذارید تا ببینید چه کسی زودتر به هدف می‌رسد.


رشد واقعی فقط با تلاش و عرق ریختن زیاد به دست می‌آید. اینکه خیلی راحت باشیم به ما کمک چندانی نمی‌کند. شما هم بیشتر وقت‌ها در خانه می‌مانید، یا وقتی بیرون می‌روید سعی می‌کنید فاصله‌تان را با دیگران حفظ کنید؟ اگر اینطور است کمی از برنامه همیشگی‌تان خارج شوید، متفاوت شوید، کارهای جدید انجام دهید.


خودتان را در پنج سال دیگر کجا و چطور می‌بینید؟ همینطور که الان هستید می‌مانید؟ تغییر می‌کنید؟ چه جور آدمی می‌شوید؟


شروع کنید به نوشتن چیزهای ضروری که زندگی شما را کامل می‌کند. مثلا از اهداف، ارزش‌ها و مقاصدتان بنویسید، درست مثل یک دفترچه راهنما برای زندگی.


هرچه زودتر به فکر روی فرم آمدن باشید، بهتر است. حداقل هفته‌ای سه بار و هر بار نیم ساعت برای ورزش کردن وقت بگذارید.


زود بیدار شدن (مثلا ۵-۶ صبح) واقعا به کارآمدی و کیفیت زندگی شما کمک می‌کند. وقتی که صبح زود از خواب بیدار می‌شوید، انرژی و سرزندگیتان تا شب ادامه پیدا می‌کند و به همه کارهای روزانه‌تان می‌رسید.


هرچقدر بیشتر تمرین کنید، در مهارت‌هایتان بهتر و قوی‌تر می‌شوید. پس حتما به فکر تمرین و بهتر کردن مهارت‌هایتان باشید.


همه ما ترس‌هایی داریم، ترس از صحبت در جمع، ترس از بلاتکلیفی، ترس از ریسک کردن. این ترس‌ها ما را متوقف می‌کنند. اگر ترس‌هایتان را شناسایی کنید، حوزه‌هایی که نیاز به رشد دارید هم خواهید شناخت.


اتاق شما روحیه و حالات شما را تعیین می‌کند. اگر در یک محیط الهام‌بخش زندگی کنید، واقعاً چیزهای جدید به ذهنتان می‌رسد. مثلاً پرده‌ها را کنار بزنید تا نور خورشید اتاق‌تان را روشن کند، تابلوهایی با نوشته‌ها یا عکس‌های الهام بخش به دیوارتان بزنید٬ برای مبل‌ها و صندلی از رنگ‌های روشن استفاده کنید و … .


دوره‌های آموزشی یک راه عالی برای یاد گرفتن دانش و مهارت‌های جدید هستند، با آدم‌های جدید هم آشنا می‌شوید.


به‌جز سرگرمی‌های معمول‌تان چیز جدیدی هست که بتوانید انتخاب کنید؟ یا یک ورزش جدید؟ مثل فوتبال، اسکی، اسب سواری و… . یا اینکه یک سرگرمی تفریحی انتخاب کنید، مثل سفالگری، آشپزی، رقص و طراحی وب.


یک زبان جدید یاد بگیرید. یادگیری زبان یک تجربه عالیست. فرآیند آشنا شدن با یک زبان جدید و یک فرهنگ جدید، ذهن شما را باز می‌کند.


هر روز کتاب بخوانید. کتاب‌ها منبع دانش و خرد هستند. هرچه بیشتر کتاب بخوانید، دانش بیشتری در چنته خواهید داشت. می‌توانید از کتاب‌هایی مثل “چه کسی پنیر مرا جابجا کرد؟” و “هفت عادت” شروع کنید و بعد طبق سلیقه خودتان پیش بروید.

  • رضا کامرون

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی